Bij Hillen & Roosen zijn er nogal wat werknemers die hun jubileum hebben mogen vieren. We willen hen allemaal graag aan het woord laten. Hoe is het om voor Hillen & Roosen te werken, hoe ziet hun functie eruit, wat betekent het voor ze dat Hemubo Hillen & Roosen heeft overgenomen? Kortom: laten we de vakmensen die al jaren lang werkzaam zijn bij Hillen & Roosen eens aan het woord laten over werk, verleden, heden en toekomst. Een kijkje in de keuken!
Rob de Koning is salarisadministrateur
Rob werkt fysiek op het kantoor van Hemubo, in Almere, maar begon bij Hillen & Roosen in maart 2002. Rob – zo zou je het echt wel mogen stellen – is salarisadministrateur in hart en nieren. Al vanaf zijn 20e levensjaar is dit zijn passie. Hij begon bij een meubelmaker, tot die zijn deuren moest sluiten. Daarna werkte hij in de schoonmaakbranche. Rob: “Als je dat hebt gedaan leer je alles van het vak. Schoonmaak is het ingewikkeldste, omdat je met allemaal onregelmatige uren hebt te maken, met dag- en nacht werk, toeslagen overwerk, nou, noem maar op. Toen ik zelf 60 uur per week aan het werk was, vond mijn vrouw het wel welletjes. Toen ben ik via een detacheringsbedrijf bij Hillen & Roosen terecht gekomen. Weet je wat grappig is: mijn vader had vroeger een klein onderaannemersbedrijf: “Boon de Koning”. In documentatie van Hillen & Roosen die door onze archivaris allemaal bewaard is gebleven, kwam ik mijn vaders bedrijf weer tegen. Als je het zo beziet, ben ik teruggegaan naar mijn roots. Nu werk ik voor Hillen & Roosen. Met mijn vader kwam ik als kleine jongen al vaak op bouwplaatsen, dus ik weet wat we hier doen. Ik vind het wel leuk dat ik die band heb met de mensen die hier werken. Toen ik bij Hillen & Roosen begon, deed ik van alles: boekhouding, materieelbeheer, creditadministratie, wagenpark bijhouden en personeelszaken. Dat was een andere tijd. Inmiddels is zo’n twee jaar geleden de salarisadministratie en personeelszaken centraal vanuit Hemubo georganiseerd en ben ik meeverhuisd. Sinds een jaar doe ik alleen nog salarisadministratie. Ik zit hier gezellig en goed op mijn plek. Om de files voor te zijn, begin ik wel vroeg met werken en ga ik vroeger weg; ik ben nu drie kwartier langer onderweg. Ik moest natuurlijk even wennen. Maar ik ben geen opgever en ze wilden me graag behouden, dus dan doe ik water bij de wijn. Ik ben ontzettend loyaal aan mijn werkgever. Voor mijn eerste werkgever werkte ik 17 jaar, de tweede 21 jaar en ik ben steeds door omstandigheden vertrokken. Ik zie salarisadministratie als een sport met mezelf. Ik ben altijd op tijd. Zelfs toen ik met een knieblessure in het ziekenhuis lag, nam ik mijn laptop mee. Ik moet en zal op tijd alles af hebben. Het zit in me, ik ben ook een erg fanatiek sporter, dan ga ik ook altijd de uitdaging met mezelf aan. Dat doe ik dus ook zo in mijn werk. Ik heb het ontzettend naar mijn zin. Op deze afdeling hoor je ook alles. Ik kan een paar boeken volschrijven over wat ik hier allemaal hoor. Ik mag over 7 jaar met pensioen, maar ik zal je eerlijk zeggen: ik weet niet of ik daar gebruik van maak.
Joyce Heinicke-Laan is medewerker secretariaat
Ook Joyce is net als vele collega’s officieel 12,5 jaar in dienst, maar in werkelijkheid is ze in 1998 bij Hillen & Roosen op de receptie gestart. Via een tip van een vriend is ze bij Hillen & Roosen terechtgekomen. Joyce is eigenlijk het gezicht van Hillen & Roosen. Ga je het kantoor binnen, dan is Joyce de eerste persoon die je ziet. En na al die jaren vindt ze het nog steeds heel erg leuk. Joyce: “Vroeger was het voornamelijk receptiewerk. Ik nam de telefoon op en ik nam het bezoek in ontvangst, zorgde voor een kopje koffie en bracht ze naar de persoon voor wie ze kwamen. Dat is nu heel anders. Nu is het echt een secretariaat. De bovengenoemde taken zijn uiteraard gebleven, maar er is heel wat werk bij gekomen. Wij zijn als het ware de spinnen in het web en zorgen dat alles in goede banen geleid wordt. De werkzaamheden die wij verrichten zijn zo veelzijdig en afwisselend dat het te veel is om allemaal op te noemen. Een kleine greep uit onze werkzaamheden: het verwerken van alle in- en uitgaande post, het regelen van bloemen voor verjaardagen en jubilarissen, het regelen van lunches tot het gastvrij ontvangen van bezoeken. We plannen vergaderingen in, hebben inzicht in vele agenda’s en dan hebben we nog talloze taken die elke dag anders kunnen zijn. Is er iets kapot, dan weten ze de receptie te vinden. Als iemand belt met een klacht, zoeken wij uit waar de persoon terecht kan met zijn of haar klacht. De afwisseling van mijn werk is precies waarom ik zoveel van mijn werk houd. Het dienstverlenende karakter, de diversiteit in werkzaamheden en natuurlijk het samenwerken in het team. We werken hier met z’n drieën en regelen alles met elkaar. We zitten zeker niet op een eiland. Collega’s uit het hele pand weten ons te vinden. Een aantal collega’s werken hier al zo lang. Bij Hillen & Roosen hebben we een hechte band, het voelt als familie. En ik ben ook trots op het bedrijf. Als ik door de stad loop en ik zie een prachtig gebouw, zoals het De La Mar Theater in Amsterdam, of als ik nu zie wat we op de Houthaven maken, dan denk ik bij mijzelf, ‘Dit hebben mijn mannen maar mooi gemaakt’.
Marc van Tuin is hoofd productie
Marc heeft HBO Civiele Techniek gestudeerd in Amsterdam, maar het afgemaakt in Alkmaar. Marc: “In Amsterdam werd net projectonderwijs ingesteld en wij waren de proefkonijnen. Het werkte helemaal niet, dus zijn we met vier man opgestapt en naar Alkmaar gegaan. Daar kon ik studie en werk beter combineren. Mijn eerste werkgever was een aannemer in zowel weg- en waterbouw als utiliteitsbouw. Daar heb ik acht jaar met veel plezier gewerkt. Ik heb nog meegewerkt aan twee bruggen op IJburg, dat was in die tijd nog een opgespoten zandvlakte. Toen ik alles wel had gezien, wilde ik de overstap maken naar een aannemer die grotere projecten deed. Toevallig kwam ik Bart van Diemen tegen op de snelweg: wij passeerden elkaar en ik besloot hem te bellen. Bart had twee jaar eerder de overstap naar Hillen & Roosen gemaakt en ik kende hem van onze vorige werkgever. Bart was toentertijd werkvoorbereider. Hij wist mij te melden dat Hillen & Roosen nog een goede uitvoerder nodig had. Zodoende heb ik gesolliciteerd en ben ik in oktober 2008 gestart. Het eerste projectteam waar ik mee werkte was met projectleider Marcel Rossius, werkvoorbereider Bart van Diemen en ik als uitvoerder. Later ben ik projectleider geworden en weer wat later hoofd productie. Mijn volgende stap is nog niet bekend, maar ik wil mezelf altijd blijven ontwikkelen. En die mogelijkheden zijn er ook bij Hillen & Roosen. Het is een heel gezellig bedrijf, waar ontzettend hard wordt gewerkt. Als je hier eenmaal binnen bent, ga je er over het algemeen ook niet meer weg. Bijna iedereen heeft hier een lang dienstverband. Dat vind ik mooi en dat zegt natuurlijk ook wel iets.”