Bij Hillen & Roosen zijn er nogal wat werknemers die hun jubileum hebben mogen vieren. We willen hen allemaal graag aan het woord laten. Hoe is het om voor Hillen & Roosen te werken, hoe ziet hun functie eruit, wat betekent het voor ze dat Hemubo Hillen & Roosen heeft overgenomen? Kortom: laten we de vakmensen die al jaren lang werkzaam zijn bij Hillen & Roosen eens aan het woord laten over werk, verleden, heden en toekomst. Een kijkje in de keuken!
Ibrahim Sevgen, bouwvakhelper
Ibrahim Sevgen, beter bekend als Ibo, werkt al 23 jaar bij Hillen & Roosen. Zijn zoon werkt als zzp’er voor Hillen & Roosen en zo komt het dat ze vaak samen werken. Dat is gezellig. Al snapt Ibo die zzp’ers niet: “Ik werk veel liever in loondienst. Dan is alles geregeld. Maar ja, die jongeren zien dat anders.” Ibo kwam in 1995 vanuit Turkije naar Nederland voor de liefde. In Adana, de mooiste stad van Turkije, zo zegt hij, werkte hij in een kleine supermarkt. In Nederland ging hij voor een uitzendbureau werken en kwam hij op die manier in de bouw terecht. Zijn eerste klus was voor BAM bij de beroemde bioscoop Tuschinski in Amsterdam. Daar liepen ook de projectleider en uitvoerder van Hillen & Roosen rond. Hij kreeg zowel van Hillen & Roosen als van BAM de mogelijkheid vast in dienst te komen. Hij koos voor Hillen & Roosen, vanwege het familiaire gevoel. Zijn functie: bouwvakhelper. Ibo: “Ja, ik doe eigenlijk van alles. Ik zorg ervoor dat de bouw vlot door kan lopen. Dus ik zorg er sowieso voor dat alles schoon en opgeruimd is. Maar ik draag ook zorg voor de steigers – die moeten klaar liggen –, dat eventuele manitous voor het vervoer van bouwmaterieel klaarstaan en dat al het benodigde gereedschap voor het oprapen ligt. Daarnaast help ik waar nodig een handje. Ik kan werken met een kraan, met alle rijdende voortuigen eigenlijk, en zo kan ik klussen oppakken die tussendoor komen. Ik ken de meeste uitvoerders wel en zij mij. We hebben niet veel woorden nodig, ik weet precies wat ik moet doen. Dus dat werkt heel goed samen. De Centrale Blokken in Leiden was een prachtproject. Ik heb ontzettend veel plezier in mijn werk. We zijn Hemubo een groot compliment verschuldigd. Door hen staat Hillen & Roosen nu weer zo goed op de kaart. Ook het buiten werken vind ik heerlijk. Ik vind alles in mijn werk ontzettend leuk. Ook met de collega’s. Ik organiseer zo nu en dan een Turkse barbecue voor mijn directe collega’s. Dat is heel gezellig. Ik hoop hier nog heel lang te mogen blijven werken.”
Ernst Evers, projectbegeleider
Ernst Evers, al 30 jaar in dienst bij Hillen & Roosen, ziet zichzelf het 40-jarig dienstverband ook wel halen. Hij is trouw en loyaal en helemaal op zijn plek bij Hillen & Roosen. Ernst: “Wij zijn een hecht team en er is nog een club mensen waar ik hier al 20 jaar of meer mee werk. Dat schept een band, dat is als een familie. Ik ben weliswaar bij een ander bedrijf begonnen, maar dat werd overgenomen door Hillen & Roosen in 1993. Dus eigenlijk heb ik nooit ergens anders gewerkt.” Na de LTS, waar hij een opleiding tot timmerman volgde, werkte Ernst op de werkplaats van Hillen & Roosen. Daar timmerde hij kozijnen, latjes en profielen. Die werkplaats is er al lang niet meer. Ernst: “Na de werkplaats ben ik op de bus gekomen. Dat moet ik even uitleggen. Dat betekent dat ik met een bus het land doorreed naar bewoners die met kleine klusjes zaten. Een deur afstellen, hang- en sluitwerk nakijken of een ander probleem oplossen. Daarna werd eigenlijk voor mezelf, maar ook voor de directie, wel duidelijk dat ik meer in mijn mars had en ben ik verschillende cursussen gaan doen. Eerst voor assistent uitvoerder, later voor uitvoerder en daarna voor projectbegeleider. Ik werk nu ruim dertien jaar als projectbegeleider en mijn werk bestaat voor 80% uit nazorg. Als wij een project hebben opgeleverd, de uitvoerders zijn vertrokken en de bewoners hun huis betrekken, dan kan het zijn dat er na verloop van tijd toch nog problemen ontstaan. Dat kan van alles zijn. Een lekkage die alsnog optreedt, hang- en sluitwerk dat toch niet helemaal goed gaat, een elektriciteitspunt dat ineens niet meer werkt. Dan ben ik de persoon die ervoor zorgt dat het snel wordt opgelost. Dus ik ga op zoek naar de beste (onder)aannemer of ik zorg dat dezelfde (onder)aannemer die bijvoorbeeld ook de elektriciteit heeft aangelegd het oppakt. Er zijn niet veel collega’s die dit werk van mij over willen nemen, want ik krijg vaak geen vrolijke mensen in de mail of aan de telefoon. Ze hebben natuurlijk een klacht. Aan de andere kant geeft het mij veel voldoening als ik het probleem op kan lossen en de bewoners blij kan maken. De andere 20% van mijn werk is het oppakken van kleine klussen voor opdrachtgevers waar we veel mee samenwerken. Daar voelen wij ons zeker niet te goed voor. Het is belangrijk om de opdrachtgever tegemoet te komen met een kleine klus die voor hem of haar evengoed belangrijk is. Het kan dan gaan om een aanbouw of om het vervangen van deuren. Ik werd laatst gevraagd door de brandweer Amsterdam om een sportzaal te realiseren. Nou, voor dit soort klussen doe ik de calculatie, maak ik de offerte, ik maak de opdracht in orde en doe de werkvoorbereiding, plan de werklieden in, ik stuur aan en bij en ben erbij tot de opleverpunten bij betrokken. Dan ben ik als het ware verantwoordelijk voor het gehele proces, van het begin tot het eind, waar normaal natuurlijk een heel team aan werkt. Dat vind ik erg leuk om te doen. Ik zie mij voorlopig blijven werken bij Hillen & Roosen. Ik heb een hechte band met de oudgedienden die hier net als ik al behoorlijk lang werken. Er komen ook veel nieuwe collega’s in dienst en daar krijg je vanzelf ook een band mee. Bij Hillen & Roosen kun je goed doorgroeien en kun je op alle niveaus terecht. Ik vind het een prachtig bedrijf waar ik me erg thuis voel.”
Bart van Diemen, projectleider
Bart van Diemen heeft zowel in zijn opleidingstraject als in zijn werk een duidelijk pad uitgestippeld, al ging dat niet helemaal bewust. Achteraf gezien viel alles mooi op zijn plek. De vader van Bart was metselaar, waardoor Bart al jong in aanraking kwam met de bouw. De werkplaats opruimen, de bus schoonmaken, spouwankertjes boren, mortel maken en alles wat hij verder mocht doen van zijn vader. Bart: “Ik vond dat heel leuk, dus de LTS was een logische keuze. Ook de MTS die daarop volgde werd bouwkunde. Ik liep tijdens de MTS stage bij een tekenbureau en daar zag ik dat de mensen die studeerden aan de HTI (Hoger Technisch Instituut) leiding gaven aan de mensen die studeerden aan de HTS. Dat was de reden dat ik voor de HTI koos, na de MTS. Bij de HTI werk je 5 dagen in de week en ga je zaterdag naar school. Ik heb dat 7 jaar gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat je door te werken én te leren veel meer bereikt. In die tijd zei ik altijd dat ik als doel had om projectleider te worden. Ik wilde de regie hebben over een heel project.” Bart wordt uiteindelijk projectleider, maar start als werkvoorbereider en calculator. Vanuit die functie werkt hij de eerste jaren bij Hillen & Roosen in bouwcombinaties (waarbij meerdere aannemers samen werken aan één project) aan projecten als het Antonie van Leeuwenhoek en het hoofdkantoor van PWC. Omdat hij in bouwcombinaties werkt, is tot dan toe de band met Hillen & Roosen nog niet heel sterk. Daar komt verandering in als hij wel alleen projecten voor Hillen & Roosen gaat doen. Als hij merkt dat Hillen & Roosen hem veel doorgroeimogelijkheden biedt, wordt de band sterker. Bart: “Ik ben doorgegroeid naar projectcoördinator, dan ben je vooral bezig met het voortraject en werk je veel samen met de opdrachtgever. En nu ben ik al ruim vier jaar projectleider. Ik kan inmiddels wel een aardig rondje Randstad doen, ik heb aan ontzettend veel projecten mijn steentje bijgedragen. Als projectleider aan Top-Up in Amsterdam, Centrale Blokken in Leiden, Orionweg in IJmuiden, Pretorius-Smitstraat in Den Haag, Puzzelstuk in Leiden en nu ben ik bezig met de Kop Slotermeerlaan in Amsterdam. Ik ben hecht met mijn collega’s. Er komen ook steeds meer nieuwe collega’s bij, maar met de mensen van de oude garde heb ik een speciale band. Het werk is ontzettend dynamisch. Ik werk steeds met een ander team, met een andere opdrachtgever, constructeur, architect, onderaannemers en steeds op een andere plek. Het is magisch dat je eerst een stuk grasland hebt en na verloop van tijd daar een heel gebouw ziet ontstaan. Je ziet het letterlijk groeien: alles wat je eerder samen met collega’s hebt bedacht, staat er ineens. Ik vind het nog steeds heel gek dat bewoners soms bij de oplevering al direct hun woning betrekken, dan is de cirkel echt rond. Hillen & Roosen is verder een gezellig bedrijf. Ik ben voorzitter van de personeelsvereniging en er wordt veel georganiseerd voor de collega’s. Natuurlijk de wintersport en de Mudmasters, maar met Hillen & Roosen huren we ook iedere maandag een padelbaan. Om de zo veel weken kun je je daarvoor inschrijven en dat doe ik ook. Zo leer je ook weer nieuwe collega’s kennen, want het feit blijft dat Hillen & Roosen groeit.”
Paul Hogervorst, inkoopcoördinator
Paul Hogervorst is al sinds 1988 in dienst bij Hillen & Roosen. Hij heeft geen enkele reden om te vertrekken en kijkt met een goed gevoel terug op de afgelopen 35 jaar al maakte hij meerdere crisissen mee. Eén keer was hij al bijna vertrokken, maar kreeg hij toch weer een aanbod wat hij niet wilde weigeren. Maar wat vooral beklijft is dat Hillen & Roosen een open, familiaire sfeer heeft waar Paul zich thuis voelt. Paul: “Ik heb MTS bouwkunde gedaan en ben daarna in dienst gegaan bij een bouwbedrijf, waar ik op het bedrijfsbureau werkte. Ik zat daar drie jaar en was verder niet van plan weg te gaan, maar de grote crisis stond voor de deur en ik moest vertrekken. Ik kreeg bij een andere aannemer de kans en daar werd ik werkvoorbereider binnenstedelijke projecten. Al snel werd ik echter gevraagd om de inkoop te gaan doen. Een collega op leeftijd zag het in mij wel zitten en leidde mij verder op, zodat ik zijn baan met de tijd zou kunnen overnemen. Ik ben naast mijn werk ook een opleiding inkoop gaan doen. Uiteindelijk werkte ik daar als inkoper, werkvoorbereider en assistent projectleider. Ik was ook daar niet van plan te vertrekken, wat dat betreft ben ik trouw, maar dat bedrijf besloot te centraliseren, wat zoveel betekende als verhuizen naar Arnhem. En daar paste ik voor, ik wilde Amsterdam niet verlaten. Via een relatie kon ik toen bij Hillen & Roosen beginnen, met een pak ervaring op zak. Ik werd daar werkvoorbereider woningbouw. Die afdeling bestond nog maar net, dus dat was pionieren; een mooie tijd. Na drie jaar werd ik gevraagd inkoper te worden en dat kwam op het juiste moment om verschillende redenen. In die tijd werd de inkoop nog projectmatig ingekocht. Inmiddels is dat veranderd en zijn de bedrijfsleiders en projectleiders zelf verantwoordelijk voor de inkoop. Uit een onderzoek van een extern bureau bleek dat samenwerking met ketenpartners, onderaannemers en leveranciers, voordelen zou opleveren en zo ben ik gevraagd inkoopcoördinator te worden. Dat houdt onder andere in dat ik namens Hemubo Bouw en Hillen & Roosen Bouw vijftig ketenpartners heb geselecteerd, dus onderaannemers en leveranciers, die zich voor langere tijd aan Hillen & Roosen en Hemubo Bouw willen binden. Daarmee verminderen we faalkosten en hebben we meer leveringsbetrouwbaarheid van materialen en uitvoerend personeel. Daarnaast beoordelen de uitvoeringsteams met regelmaat de onderaannemers en leveranciers en voer ik met de bedrijfsdirecteuren verbetergesprekken waar nodig. Er komt ook weleens kritiek op het functioneren van Hemubo Bouw en Hillen & Roosen Bouw. Daar kunnen we alleen maar van leren. Als inkoopcoördinator ben ik adviserend naar bedrijfsleiders en projectleiders, maar ook vraagbaak voor iedereen. Ook ben ik verantwoordelijkheid voor het afsluiten van jaarcontracten, die ik dus uitonderhandel. Bijvoorbeeld voor mobiele kranen, bouwmaterialen of hout. Het is divers en afwisselend werk, maar dat moet gezegd, ik doe het natuurlijk niet alleen. Ik doe mijn werk met plezier, Hillen & Roosen is een dynamisch bedrijf, iedereen heeft hart voor de zaak.”